Domov se zvláštním režimem
Prohlídka zdravotního oddělení
Prohlídka vilky
Popis realizace poskytování sociální služby (od 1.1.2025)
§ 50 – Domov se zvláštním režimem
DOMOV NA STŘÍBRNÉM VRCHU (dále jen Domov) je pobytové zařízení s nepřetržitým provozem. Služba je poskytována na adrese Stříbrný vrch 199.
Posláním Domova se zvláštním režimem Rokytnice v Orlických horách je podporovat klienty formou poskytování individuálně stanovené podpory a specifické nabídky služeb s prvky zvláštního režimu při zajištění jejich základních životních potřeb a obnovení nebo získání návyků, schopností a dovedností tak, aby mohli v co největší možné míře žít důstojně, běžným způsobem života a pokusit se o začlenění do běžné společnosti.
Dlouhodobým cílem zařízení je podporovat osoby v soběstačném - důstojném životě, v prostředí, které se co nejvíce blíží běžnému způsobu života. Dále zajištění individuálních potřeb klientů s ohledem na jejich lidská práva a zachování soukromí.
Cíle zařízení jsou blíže definovány ve veřejném závazku organizace.
Cílovou skupinou Domova jsou osoby s chronickým duševním onemocněním starší 18 let, zejména osoby s diagnózou schizofrenie, chronická psychóza, organická porucha osobnosti a chování v důsledku poškození mozku, duševní onemocnění způsobené onemocněním, poškozením a dysfunkcí mozku, bipolární afektivní porucha a schizoafektivní poruchy; které vzhledem ke svému zdravotnímu stavu potřebují péči v rezidenčním sociálním zařízení, mají bydliště v Královéhradeckém kraji, případně s prokázanou vazbou na Královéhradecký kraj a současně:
- jsou ohroženy sociálním vyloučením, tuto situaci nejsou schopny řešit prostřednictvím terénní nebo ambulantní služby a vyžadují pravidelnou pomoc druhé osoby
- mají trvalou poruchu jednání a vnímání reality, nejsou schopny samostatného způsobu života zejména v oblastech kontaktů s ostatními lidmi, respektování doporučení lékaře, sebeobsluhy, hospodaření s penězi, vyřizování běžných záležitostí a pracovních návyků, vlivem těchto poruch jim chybí rodinné zázemí a rodina není schopna projevy jejich duševní poruchy zvládat.
Režim poskytování sociálních služeb je přizpůsoben specifickým potřebám těchto obyvatel. (Vzhledem k vymezenému okruhu osob je zájemce povinen předložit posudek praktického lékaře a odborného lékaře z oboru psychiatrie.)
Zařízení neuzavře smlouvu se zájemcem o službu pouze z důvodů uvedených v § 91 odst. 3 zákona o sociálních službách:
- nesplňuje-li žadatel kriteria okruhu osob
- neposkytuje-li zařízení službu, kterou žadatel vyžaduje
- pokud zdravotní stav žadatele vylučuje možnost přijetí do zařízení
- osobě, které, vypověděl v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy
- má-li zařízení naplněnou kapacitu
Žádost o přijetí zájemce získá: přímo v zařízení, na webových stránkách www.dnsv.cz, na vyžádání zašle sociální pracovník žádost poštou. Zájemce má možnost si zařízení kdykoliv po domluvě prohlédnout.
V rámci sociálního šetření se zájemci a budoucími klienty jednají pracovníci kompetentní a kvalifikovaní v této oblasti, při jednání jsou předávány písemné informace o službě, informujeme o právech a povinnostech klienta i poskytovatele, o obsahu budoucí smlouvy o poskytování služby, seznámíme se směrnicí „Podávání a vyřizování stížností na kvalitu či způsob poskytování služby“, která upravuje pravidla podávání stížností, výší a způsobem úhrad za službu, s postupy použití opatření omezujícího pohyb osob a zásadami vážně míněného nesouhlasu s poskytováním sociální služby. Všechny informace jsou předávány formou srozumitelnou danému okruhu osob, při rozhovoru ověřujeme, zda zájemce rozumí našemu sdělení. Při jednání klademe důraz na poskytnutí prostoru k vyjádření přání a potřeb zájemce. Tato zjištění jsou využívána při další práci s klientem, při společném definování cílů klienta a následné tvorbě individuálního plánu klienta.
V případě, kdy není klient spokojen s kvalitou poskytované služby, může si podat stížnost. Stížnost je možné podat písemně, ústně nebo prostřednictvím další osoby. Pro podávání stížností je určena také schránka, kam je možné stížnost vhodit. Za vyřešení stížnosti je odpovědný sociální pracovník. Se samotnou možností si stěžovat a s postupem podání stížnosti je osoba seznámena při podpisu smlouvy a následně průběžně při poskytování sociální služby.
Pokud stěžovatel nesouhlasí s výsledkem řešení stížnosti, může se obrátit na ředitelku zařízení, případně na další instituce, kterými jsou Krajský úřad Královéhradeckého kraje, Kancelář veřejného ochránce práv nebo Český helsinský výbor. Pravidla pro podávání a vyřizování stížností jsou zveřejněna na webových stránkách www.dnsv.cz
Rozhodne-li se zájemce využít našich služeb, je po vzájemné dohodě uzavřena smlouva o poskytování sociální služby, která je v souladu s § 91 zákona č. 108/2006 Sb. Smlouvu uzavírá ředitelka zařízení nebo jí pověřený pracovník dle vnitřních pravidel zařízení. Veškeré změny ve smlouvě jsou provedeny na základě dohody obou stran a sepsání dodatku ke smlouvě, který je nedílnou součástí smlouvy. Klient je srozumitelným způsobem taktéž informován o možnostech ukončení či vypovězení smlouvy.
Pomoc či podpora je zajištěna vždy na základě uzavřené písemné smlouvy o poskytování služby
mezi oběma stranami, vychází z individuálních potřeb a přání klienta, jeho schopností a dovedností. Poskytujeme ubytování, celodenní stravování včetně dietní stravy, pomoc a podporu při sebeobsluze, informace nebo pomoc při prosazování práv a oprávněných zájmů, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické a aktivizační činnosti v souladu se zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Sociální služba je poskytována ve 4 objektech (1 částečně bezbariérový – „B“ Dolní vilka, 3 bezbariérové „E“ - Nová budova„, C“ - Kalátova vilka, „A“ – Horní vilka), v jedno a dvoulůžkových a jednom třílůžkovém pokoji. Většina oddělení /budova/ je vybaveno kuchyňským koutem, společenskou místností a dalšími prostory, které slouží klientům. V zařízení je venkovní hřiště, rehabilitace, další terapeutické místnosti a pracovní dílny.
Pomoc a podpora je zajištěna z řad pracovníků v sociálních službách a zdravotnického personálu.
Klienti jsou pracovníky motivováni k zapojení se do pracovně-terapeutických činností a kulturně zájmových či sportovních akcí, v rámci začleňování osob do společnosti v souladu s posláním organizace. Volba klienta je zaznamenána v individuálním plánu. Při motivaci klientů vycházíme z principu dobrovolnosti a podpory klienta k překonání nepříznivé sociální situace.
V současné době nenabízíme žádné fakultativní služby. V případě zájmu klientů budeme na poptávku reagovat.
Primární lékařskou péči v potřebném rozsahu zajišťuje praktický lékař dle přání a potřeb klienta ve vlastní ordinaci nebo ve vymezených prostorách zařízení, složitější lékařské výkony jsou prováděny v ordinaci lékaře. Zařízení zprostředkovává dle přání a potřeby klientů služby dalších specialistů /psychiatr, neurolog, stomatolog, apod./. Je-li třeba doprovod na vyšetření, zajišťuje jej zařízení. V případě potřeby a v mimopracovní době se povolává rychlá zdravotní služba.
Naším cílem je uspokojování individuálních potřeb klientů s ohledem na zachování či přiblížení se běžnému způsobu života, soběstačnosti klienta, komunikaci, dodržování etického přístupu ke klientům služby a vychází z Listiny základních práv a svobod, kde hlavním krédem je: „Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech“.
Zařízení poskytuje sociální služby v souladu se Standardy kvality sociálních služeb, má vypracovány vnitřní dokumenty a pracovní postupy k zajištění kvalitního poskytování služby.
Informovanost o službě zvyšujeme prostřednictvím dnů otevřených dveří, prodejem výrobků našich klientů, aktualizací webových stránek a prostřednictvím facebooku. Informačním zdrojem jsou také letáky.
Principy poskytování služby jsou společné všem pracovníkům DOMOVA NA STŘÍBRNÉM VRCHU v Rokytnici v Orlických horách. Základními principy poskytování naší služby jsou:
- respektování cti a důstojnosti
- respektování soukromí
- sexualita je přirozenou lidskou potřebou
- podpora soběstačnosti a samostatnosti
- podpora běžného způsobu života dle schopností osob
- respektování volby, svobodný pohyb
- poskytování příjemného prostředí se snahou neustále zlepšovat životní podmínky zvyšováním kvality a profesionality služby.
Náš veřejný závazek je dostupný prostřednictvím těchto zdrojů:
- Webové stránky www.dnsv.cz
- Leták DOMOVA NA STŘÍBRNÉM VRCHU
- Nástěnky v zařízení
- Informovanost v rámci dne otevřených dveří
V Rokytnici v O.h. dne 1.1.2025
Mgr. Eva Fremuthová, MBA, MCS
ředitelka DOMOVA