Etický kodex pracovníků

 

Etické zásady

Zaměstnanec:

  • Respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, rasu či barvu pleti, mateřský jazyk, věk, pohlaví, rodinný stav, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti. Pomáhá se stejným úsilím a bez jakékoliv formy diskriminace všem klientům.
  • Respektuje právo každého jedince na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
  • Pomáhá jednotlivcům, skupinám, komunitám a sdružení občanů svými znalostmi, dovednostmi a zkušenostmi při jejich rozvoji a při řešení konfliktů jednotlivců se společností a jejich následků.
  • Vykonává svoji práci na vysoké odborné úrovni, kterou si studiem průběžně prohlubuje, s vysokou mírou slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoliv předsudků. Neustále se snaží o udržení a zvýšení úrovně poskytovaných sociálních služeb a uplatňování nových přístupů a metod. Je zodpovědný za své soustavné celoživotní vzdělávání a výcvik, což je základ pro udržení stanovené úrovně odborné práce a schopnosti řešit etické problémy. Pro svůj odborný růst využívá znalosti a dovednosti svých kolegů a jiných odborníků.
  • Dává přednost profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy.
  • Jedná korektně s ostatními pracovníky organizace i dalšími pracovníky jiných organizací.
  • Záležitosti řeší objektivně, přihlíží k relevantním skutečnostem, nejedná svévolně k újmě jakékoliv osoby, skupiny, vlastní organizace, prosazuje práva a oprávněné zájmy všech osob, je loajální.
  • Je si vědom, že jménem organizace jedná pouze statutární zástupce, případně jím určená jiná osoba. Nevystupuje a nejedná s dalšími stranami jménem organizace bez předchozího souhlasu zaměstnavatele, svým jednáním předchází snížení důvěryhodnosti organizace či ohrožení dobrého jména organizace.
  • Nepřijímá žádné dary ani úsluhy a laskavosti, které by byly zvýhodněním a mohly by ovlivnit jeho profesionální přístup.
  • Nevyužívá výhody vyplývající z jeho postavení ani informace získané při výkonu své práce. Se získanými informacemi nakládá s potřebnou důvěrností a poskytuje jim náležitou ochranu. Při práci s informacemi se řídí platnými zákony.

Postoj ke klientovi

Zaměstnanec:

  • Podporuje klienty k vědomí vlastní odpovědnosti.
  • Jedná tak, aby chránil důstojnost a lidská práva svých klientů.
  • Zaměřuje se na silné stránky jednotlivců, a tak podporuje jejich zmocnění.
  • Chrání klientovo právo na soukromí a důvěrnost jeho sdělení.
  • Je si vědom svých odborných a profesních omezení. Pokud s klientem nemůže sám pracovat, předá mu informace o dalších formách pomoci, jedná s klienty s účastí, empatií a péčí.
  • Klienta oslovuje vždy paní, pane a příjmením. Vždy vyká, i když je požádán o oslovování křestním jménem. Přání klientů jsou uvedena v individuálním plánu (Nejsou to naši příbuzní a klient tak může mít pocit, že ho nebereme vážně a můžeme mu poroučet. Vyjadřujeme tím, že se k němu budeme chovat se stejným respektem jako k ostatním lidem.)
  • Nevyvolává soucit a představy závislosti klienta na společnosti, nepoužívá nevhodná oslovení a termíny, například „ležáci“.
  • Pokud nastupuje nový klient do Domova, uvědomí si, že klient přichází do nového prostředí, které nezná. Klienta přivítá, představí se, je mu nápomocen při seznámení s prostředím, seznámí jej s ostatními klienty na oddělení.
  • Jestliže klient něco žádá, snaží se mu vyhovět, přistupuje k němu jako ke každému jinému dospělému člověku, podporuje vazby na rodinu, přátele a další okolí, klade důraz na jeho jedinečnost.
  • Klienta podporuje ve všem, co může sám zvládnout. (Snažíme se pouze asistovat a ukazovat, jak se co dělá a samozřejmě povzbuzovat, ale neprovádíme činnosti za klienta. Klient by se mohl cítit být neschopný a nepotřebný a umožnili bychom mu sklouznout k určité nemohoucnosti a bezmocnosti.). Podporuje klienty při hledání možností jejich zapojení do procesu řešení jejich problémů, při řešení problémů týkajících se dalších sfér jeho života.
  • Snaží se, najít si chvilku a pohovořit s klientem v klidu, např. o jeho koníčcích, co rád jí nebo čte, zda cestoval, kde pracoval apod. Při delším rozhovoru s klientem nestojí nad ním, když on sedí a požádá ho, zda si může na chvíli přisednout. (Vytvářeli bychom tím dojem nadřazenosti nad ním. Nikdy nemluvíme před klientem špatně o nikom z Domova.)
  • Snaží se udržet klienty orientované v místě a čase. Informuje je o současném datu, dni i roce, o místě, kde žijí.
  • Není lhostejný a nevšímavý k oblečení klientů, k jejich čistotě, úpravě vlasů apod. Taktně upozorní klienta na tyto nedostatky a na druhé straně nešetří pochvalou.
  • Je dobrým posluchačem, nepřerušuje klienta při hovoru, neskáče mu do řeči, je taktní a ohleduplný. (Někdy stačí klienta „pouze“ vyslechnout a problém je vyřešen. Když s někým mluvíme, kdo špatně slyší, nekřičíme na něj, ale jdeme blíže, skloníme se k němu, artikulujeme ústy jednotlivá slova, mluvíme pomalu, jsme struční.)
  • Vstupuje na pokoj po zaklepání a vyzvání ke vstupu, respektuje soukromí klienta při uklízení ošacení do skříní, dbá na zajištění soukromí majetku klienta.

Postoj k zaměstnavateli

Zaměstnanec:

  • Odpovědně plní své povinnosti vyplývající ze závazku ke svému zaměstnavateli.
  • Na veřejnosti vystupuje tak, aby nepoškodil dobré jméno organizace a všech osob (nejedná svévolně k újmě jakékoliv osoby, skupiny, vlastní organizace, prosazuje práva a oprávněné zájmy všech osob), které jsou v organizaci v pracovním či jiném poměru, nevystupuje a nejedná s dalšími stranami jménem organizace bez předchozího souhlasu zaměstnavatele, svým jednáním předchází snížení důvěryhodnosti organizace či ohrožení dobrého jména organizace. Dbá na vytváření příjemného prostředí. Jedná vstřícně, citlivě, ohleduplně, působí osobním příkladem, je loajální ve vztahu k zaměstnavateli a ostatním kolegům.

Postoj ke kolegům spoluzaměstnancům

Zaměstnanec:

  • Respektuje znalosti a zkušenosti svých kolegů a ostatních odborných pracovníků. Vyhledává a rozšiřuje spolupráci s nimi a tím zvyšuje kvalitu poskytovaných sociálních služeb.
  • Respektuje rozdíly v názorech a praktické činnosti kolegů a ostatních odborných a dobrovolných pracovníků. Kritické připomínky k nim vyjadřuje na vhodném místě vhodným způsobem.
  • Iniciuje a zapojuje se do diskusí týkajících se etiky se svými kolegy a zaměstnavateli a je zodpovědný za to, že jeho rozhodnutí budou eticky podložená.

Ve vztahu ke společnosti

Zaměstnanec:

  • Má právo i povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů.
  • Působí na rozšíření možností a příležitostí ke zlepšení kvality života pro všechny osoby, a to se zvláštním zřetelem ke znevýhodněným a postiženým jedincům a skupinám.